Wednesday, January 10, 2007

Deloppgave 1



1. Hva er informasjonskompetanse?




Ifølge Wikipedia defineres Informasjonskompetanse slik:

Informasjonskompetanse defineres kort som erkjennelsen om at man har et informasjonsbehov, evnen til å vite når og hva slags informasjon som trengs, og kunnskapen om hvordan man finner, evaluerer og bruker informasjon av alle slag.
Viktige mål er at brukeren skal:
Lære å formulere og presisere sitt informasjonsbehov.
Forstå nytten av relevant og fullstendig informasjon.
Identifisere passende hjelpemidler for informasjonssøking.
Utvikle effektive søkestrategier.
Bruke forskjellige informasjonsressurser, tradisjonelle og elektroniske.
Vurdere informasjonen kritisk.
Tilegne seg informasjon og tilrettelegge den for egne behov.
Bruke informasjon på en etisk forsvarlig måte.

Andre definisjoner på Informasjonskompetanse finnes blandt annet her:

Universitetsbiblioteket i Tromsø
Høgskolen i Hedemark
Høgskolen i Tromsø
Universitetsbiblioteket i Trondheim


Vi har valgt Sokrates som vår filosof.

Wikipedia har følgende å si om Sokates:

Sokrates 469 -399 f.Kr. var en gresk filosof, og regnes for å være en av de viktigste personene i den vestlige filosofi. Sokrates skrev ikke noe selv. Det vi vet om hans lære, stammer fra det andre har skrevet om han, og da særlig Platon. I utgangspunktet refererer man til de platonske dialogene, men han blir også henvist til i verker av Xenofon og Aristoteles.

Her kan du finne mer informasjon om Sokrates dersom dette skulle være interessant

Om Sokrates fra Filosofi.no

Om Sokrates fra Ariadne

Under finner du også noen bøker om Sokrates;

Eitrem, S. (1952) Sokrates. Oslo, Aschehoug.

Svare, Helge (1997) I Sokrates' fotspor: filosofi- og vitenskapshistorie. Oslo, Pax.

Wyller, Egil A. (1985) Sokrates i historiens lys: en samling nordiske studier. Oslo, Solum.


3. Problemstillingen vi har valgt er som følger:


Hvordan har det seg at Aristoteles og de andre store filosofenes lære blir husket og fremdeles setter sine spor i hverdagen flere hundre år etter det ble skrevet? Var de gamle greske filosofene forut for sin tid, eller er det vi som henger oss opp i fortiden?






4. Sammendrag av kapittel 2, 3 og 4 i Bertnes, Pål A. 2005 Faglig informasjon på internett -Kvalitet og kildekritikk:



Kap. 2: Informasjonskompetanse.

Kravet til informasjonskompetanse øker, og man må derfor utvikle sine evner til å definere søk og kvalitetsvurdere informasjonen. Fortrolighet til alle medier er essensielt, og det er ved praktisk bruk man best tilegner seg denne kunnskapen.



Kap. 3: Hva finnes på internett?

Internett ble utviklet p.g.a. behovet for å utveksle forskningsdata, og man fikk internettprotokoller for å gi datamaskinene et felles språk. Senere ble internett frigitt offentligheten og kom i allmenn bruk.


Kapittel 4: Hva finnes på internett og hvem står bak?

I følge tall far 2003 finnes det ca 15milliarder nettsider og ca 500milliarder "usynlige" nettsider ("toppen av isfjellet" tegningen).

Det er lett å legge ut ting på nett, altså få restriksjoner å måtte forholde seg til. De fleste nettsteder blir opprettet av enten kommersielle, ideelle eller "opplysende" grunner (nyhetssider).

Det blir stadig flere sider som bruker lyd, video og "hypertekst" (linker) til å formidle informasjon. Hypertekst gjør at man kan "linke" til andre sider eller andre steder i en tekst, noe som gjør at man ikke trenger et tradisjonelt "layout".

Noen negative sider ved "hypertekst" er at det distraherer leseren, kan ødelegge sammenhengen, kan ha lite relevans, for mye detaljer.

Hypertekst gjør at man kan hoppe hvor som helst i hierarkiet til en nettside.

Hypertekst gir enorme muligheter til utvidelse av kjerne tekstens >innhold, til direkte kildefremmfinning og til fordypning. Men det gir også >store muligheter til overdreven og lettvint omgang med kilder og pekere til avsporende nettsteder.

Fagtekster er som oftest skrevet av en eller flere enkeltpersoner, så det er viktig å være kritisk til forfatteren av et tekst (finne ut hvilke kvalifikasjoner forfatteren har)

Fagbibliotek presenterer fag informasjon på nett. Elektroniske bibliotekskataloger har gjort tilgjengeligheten på bibliografisk informasjon, mye enklere.



Sjekkliste for tidsskrifter og fag artikkler på internett er:

*Er den aktuelle tisskriftartikkelen fra et seriøst og annerkjent fagtidsskrift?

*Hvem sitter i redaksjonen og hvem står som utgiver?

*Vet du noe om utvelgelsen av stoffet som presenteres?

*Fagdekning?

*Hvilken lesergruppe er det beregnet på?

*Hva vet du om forfatteren


Kilder:
Jeg har brukt noen andre blogger som kilde og har med tilatelse kopiert deler av dem. Du finner bloggene her:

Veronica
Belinda
Truls

1 comment:

Birgitte Kleivset said...

Bra!

Kan du lenke i ord, og ikke skrive url-er. Vi snakkes i morgen om dette, hvis du ikke er helt sikker på hva jeg mener... Problemstillingen er også spennende, klarer dere å få inn dette med informasjonskompetanse også? Vi kan snekkes om dette også i morgen