Sunday, January 21, 2007

Deloppgave 2

1 Drøfting av definisjoner

Til drøftings oppgaven har jeg valg disse to definisjonene:

Wikipedia:
«informasjonskompetanse defineres kort som erkjennelsen om at man har et informasjonsbehov, evnen til å vite når og hva slags informasjon som trengs, og kunnskapen om hvordan man finner, evaluerer og bruker informasjon av alle slag.»

Nøtterøyvgs:
«Informasjons kompetanse
Evnen til å vite:
•Når du har behov for informasjon
•Hva slags informasjon du trenger
•Hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte »

Jeg har valgt å sammenligne og drøfte wikipedias og nøtterøyvgs' definisjoner av informasjonskompetanse.
Definisjonene er like på noen punkter men har også en del forskjeller.
Begge definisjonene mener at informasjonskompetanse er blandt annet å vite eller erkjenne når man har et behov får å vite mer / få tak i mer informasjon, de er også like ved at de begge mener at informasjonskompetanse også vil si at man vet hva slags informasjon man bør lete etter og vurdere den informasjonen man finner og evaluere den for å f.eks se om den er relevant i forhold til det man forsøker å finne mer informasjon om.

Definisjonen skiller seg fra hverandre ved at wikipedias definisjon også tar for seg «når» man trenger informasjon, det vi si at tidspunktet har også noe å si når informasjon skal vurderes om det er relevant eller ikke. Nøtterøy vgs' på den andre siden er ikke så nøyaktig i definisjonen sin: « Hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte», her er det ikke forklart hva som er «effektiv» bruk av informasjon i sammenheng med inforamsjonskompetanse, noe som gjør at definisjonen blir litt vag.
Jeg har ut ifra denne drøftingen og mine egne vurderinger bestemt meg for at jeg vil bruke Wikipedias definisjon på informasjonskompetanse videre i oppgaven.

2 Litteraturliste

- Barne og ungdomsfilosofene (Internett) Filosofi i skole og samfunn (Trykket i HiO-rapport 2000 nr. 7) Tilgjengelig fra: http://www.buf.no/les/artikler/?page=hio-00 (lest 02.02.07)

-Høgskolen i Oslo (Internett) HiO skal lede filosofiforsøk i skolen (u.å.) Tilgjengelig fra http://www.hio.no/content/view/full/41234 (lest 02.02.07

- Wyller, Egil A. (1985) Sokrates i historiens lys: en samling nordiske studier.
Oslo, Solum.

- Svare, Helge (1997) I Sokrates' fotspor: filosofi- og vitenskapshistorie.
Oslo, Pax.

- Eitrem, S. (1952) Sokrates.
Oslo, Aschehoug.

- Bertnes, Pål A. (2005) Faglig informasjon på internett - kvalitet og kildekritikk.
Oslo, Abstrakt forlag.

- Universitetet for miljø- og biovitenskap, Universitetsbiblioteket (2006)
Google Scholar - søk i akademiske tekster [internett] Tilgjengelig fra: http://www.umb.no/9852 [lest 17.01.07]

- Universitetsforlaget (u.å.) Idunn.no - Nasjonal tidsskriftsdatabase [internett] Tilgjengelig fra: http://www.universitetsforlaget.no/servlets/dispatcher/tidsskrift/idunn/ [lest 17.01.07]

-Høgskolen i Sør-Trøndelag (Internett)Dewey-systemet (u.å.)Tilgjengelig fra: http://www.ahs.hist.no/omahs/adm/bib/undervisning/dewey.html(Lest 18.01.07)

-Universitetet i Oslo (Internett)Bibsys Ask (u.å.)Tilgjengelig fra: http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/teologi/bs.pdf(Lest 18.01.07)

-ThinkQuest (Internett)Do We Really Know Dewey (u.å.)Tilgjengelig fra: http://library.thinkquest.org/5002/(Lest 18.01.07)

-Bibsys (Internett)Web: http://www.bibsys.no/

-Bibsys Ask (Internett)Web: http://ask.bibsys.no

-Wikipedia (internett)Definisjon på informasjonskompetanse
Tilgjengelig fra http://no.wikipedia.org/wiki/Informasjonskompetanse(lest 21.01.07)

-Nøtterøy vgs (internett)Defininisjon på informasjonskompetanse
Tilgjengelig fra: http://www.notteroy.vgs.no/biblioteket/informasjonskompetanse/definisjon.htm (lest 21.01.07)

Veronicas blogg (Internett) Tilgjengelig fra: http://informasjonskompetansegruppe4veronica.blogspot.com/

Truls blogg (Internett) Tilgjengelig fra: http://trulsgruppe4.blogspot.com/

Belindas blogg (Internett) Tilgjengelig fra: http://informasjonskompetansegruppe4belinda.blogspot.com/

IKT- Media nettskole (Internett) En liten "guide" til internett. Tigjengelig fra:
http://ikt-media.no/Internett/ (lest 21.01.07)

Kraggerud, E.(2002)
Dømt til døden: Sokrates og Boëthius.
Omsorg
Årg. 19 Nr. 3 s. 11-14

Johansen, Knut E. (1998)
Retorikkens tvetydighet.
Kirke og kultur
Årg. 103 Nr. 1 s. 71-82

Hellesnes J. (1994)
Slingring og harde slag: Om Nietzshes kamp mot Sokrates
Nytt Norsk tidsskrift
Årg. 11 Nr. 2 s. 107-116

Wikipedia (Internett) Sokrates (u.å.) Tilgjengelig fra:http://no.wikipedia.org/wiki/Sokrates
(Lest 27.01.07)

Geocities (Internett) Sokrates ca 470-399 f.kr. (u.å.) Tilgjengelig fra: http://www.geocities.com/Athens/Acropolis/6003/sokrates.html
(Lest 27.01.07)

Bispehaugen (Internett) Sokrates (u.å.) Tilgjengelig fra:http://home.c2i.net/bispehaugen/87-sokrates.htm
(Lest 27.01.07)

Filosofi.no (Internett) Filosofien før Platon (2000) Tilgjengelig fra: http://www.filosofi.no/preplaton.html
(Lest 27.01.07)

Ariadne, UiO (Internett) Gresk oldtid (u.å.) Tilgjengelig fra:http://www.hf.uio.no/ikos/ariadne/Idehistorie/framesetepoke1.htm
(Lest 27.01.07)

NTNU (Internett) Universitetsbiblioteket i Trondheim http://www.ub.ntnu.no/ (u.å.) Tilgjengelig fra: (Lest 27.01.07)


3. Søk

3.1 Hva er en søkemotor?
Informasjon hentet fra ikt-media:
En søkemotor er en "hjelper" på internett. Gjerne en web side som hjelper deg å oppsøke den informasjonen du er ute etter.Søkemotoren kan deles opp i to kategorier; Katalog og Indeks.
-Det er lettere å finne fram til det du leter etter dersom du søker i en såkalt katalog, ettersom en katalog er styrt av mennesker som sjekker innholdet, og linkene er organisert.
Ofte delt inn i emnekataloger, der du klikker deg videre innover på websiden du er på, alt ettersom hvilke informasjon du er på utkikk etter.
Eksempeler på emnekataloger er
www.kvasir.no ,
www.yahoo.no,
www.google.no.
- Dersom du søker gjennom søkemotoren indeks, vil du oppdage at her er det automatiske programmer som søker gjennom sider og lagrer søkeord. Fordelen med dette er at disse indeksene innholder mange flere sider, men ulempe er at innholdet er ikke sortert etter emner.

Hva er en håndbok?
En håndbok er en liten bok med tilstrekkelig informasjon innenfor det emnet den er ment å beskkrive.

Hva er et leksikon?
Et leksikon er simpelten et oversiktsverk basert på ord og temabeskrivelser i alfabetisk rekkefølge for å øke simplisiteten i ens arbeid.

3.2 Hva er Bibsys Ask?

Bibsys er bibliotekenes felles katalog.
Bibsys kan derfor brukes til å bestille bøker, artikkler ol. fra biblioteker som er tilknyttet
Bibsys biblioteksystem, samt andre tjenester som du ellers ville ha ordnet ved ditt lokale bibliotek.
Link til Bibsys

Bibsys Ask er et redskap som fritt kan brukes av alle til å søke etter dokumenter i databasene til bibsys.
Det er fire databaser; Bibliotekbasen, ForskDok publikasjoner, ForskDok prosjekter og BIBSYS Emneportal.
Link til Bibsys Ask
Mens du finner en svært enkel ”innføring” til Bibsys Ask på sidene til Universitetet i Oslo UiO Bibsys Ask

Hva er Dewey?

Dewey-systemet (Dewey decimal system) ble utviklet av den amerikanske bibliotekaren Melvin Dewey i 1873
Det er et system som går ut på å kategorisere bøker i 10 hovedklasser. (0-9)
Systemet er egentlig latterlig enkelt å mestre, men kan sikkert virke litt uoversiktelig ved første blikk. Høgskolen i sør-Trøndelag har en veldig grei side som forklarer systemet på en oversiktelig måte og den finner du HER . Thinkquest har faktisk en side om Dewey-systemet som er enda greiere, og jeg vil nesten si den er bedre med tanke på at den ble laget av 6. klassinger!
Den finner du på ThinkQuest
Dewey-systemet blir brukt over store deler av verden, og kan vel betegnes som den mest utbredte måten å sortere bøker ol. på hvis du ikke regner med alfabetisk:)

Tekstene blir sortert slik:

000 GENERELLE SKRIFTER
100 FILOSOFI OG BESLEKTEDE FAGOMRÅDER
200 RELIGION
300 SAMFUNNSVITENSKAP
400 SPRÅK OG SPRÅKVITENSKAP
500 NATURVITENSKAP. MATEMATIKK
600 ANVENDT VITENSKAP
700 KUNST
800 LITTERATUR
900 GEOGRAFI OG HISTORIE OG DERES HJELPEVITENSKAPER
(Høgskolen i sør-Trøndelag)

Innenfor hver gruppe kan emnene igjen deles inn i grupper på 10 og 10 til det uendelig.
Dewey-systemet inneholder ikke bare fagstoff, men kan også inneholde skjønnlitteratur (813), men de fleste har skjønnlitteratur stående utenfor systemet da dette ville tatt opp svært mye
plass.


3.3 Aktualitet

- Atekst er Aftenpostens database som gir tilgang til redaksjonellt stoff fra mange nyhetskilder, både aviser, NTB og oppslagsverk som "Hvem Hva Hvor". Databasen går tilbake til 1984, men det er noe varierende startår på de ulike kildene. Atekst er en betalingstjeneste (Bertnes, 2005).

- Norske tidsskriftsartikler, eller NORART, er Nasjonalbibliotekets database for tidsskrifter. Her finner man referanser til artikler fra ca 375 norske årbøker og tidsskrifter. Databasen går tilbake til 1980. NORART er en betalingstjeneste (Bertnes, 2005).

- Idunn er Universitetsforlagets tverrfaglige tidsskriftsdatabase. Denne er Nordens første og største i sitt slag. Idunn kan tilby 41 norske og nordiske tidsskrifter fra Universitetsforlaget, Aschehoug og Gyldendal Akademisk, alle i fulltekst og parallellt med papirutgaven. Idunn er en betalingstjeneste (Universitetsforlaget, u.å.).

- Google Scholar er "Googles søketjeneste for vitenskapelig litteratur: artikler, bøker, rapporter og avhandlinger. Informasjonen hentes fra forlag, institusjoner, konferanser og internett. Mange artikler er tilgjengelige i fulltekst fra åpne arkiver (...)" skriver Ingeborg Hvaale (Hvaale, 2006).

1 comment:

Anonymous said...

hei, kjempe fin side:)